Det finns ett tjugotal kända fotografier och teckningar av Elvira Madigan. Nästan alla är från Elviras sista tre år i livet. Gissningsvis var hon en flitig besökare hos fotografen även i yngre år, så ett stort antal foton av henne är förmodligen försvunna eller ligger oidentifierade i olika arkiv.

Timişoara, ca. 1882

Det äldsta kända fotografiet av Elvira, om man bortser från ett barnporträtt som troligen inte är autentiskt (se längst ner på denna sida). Här ser vi en cirka femtonårig Elvira som låtsas gå på en lina i fotoateljén. Detta foto har tillhört cirkusartisten Lily Martinys samling, det är tyvärr okänt var det finns idag. Det måste därför återges i en lågupplöst version, skannad från en tidningssida. Foto A. Knirsch, Temesvár.


Okänd ort, ca. 1885

Detta foto av Elvira finns återgivet i Møller Pedersens föga vederhäftiga bok. Det är inte känt var han fick tag på fotot, inte heller vet man tid, plats eller fotografens namn. Möjligen är det från London, eftersom hon verkar bära samma artistdräkt som på teckningen i The Graphic nedan.
Dräkten verkar vara svart, men gissningsvis var den klarröd (rött blev svart med dåtidens ortokromatiska film). Från Köpenhamn nämner pressen vid ett tillfälle att Elvira uppträdde i klarröd trikå, gissningsvis var det denna dräkt hon använde. Annars tycks hon ha använt en helt vit dräkt under sejouren i Köpenhamn, se fotona nedan.
 

I den vanligtvis felunderrättade Møller Pedersens bok finns denna teckning, som är gjord med ovanstående foto som förlaga. Bilden påstås visa Elvira som 13-åring, men originalfotot visar ju en flera år äldre Elvira, gissningsvis är hon 17-18 år på bilden.


London, januari 1886

Denna teckning från Londontidningen The Graphic av den 9 januari 1886 är den enda kända avbildningen av Elvira på linan. Här jonglerar hon med tallrikar på sin slaka lina. Under henne fanns Gisela på sin spända lina, men hon är inte avbildad. Enligt bildtexten är det Gisela vi ser, så uppenbarligen blev flickorna ofta förväxlade. Tecknaren har jag inte lyckats identifiera.
 

Här ser vi Elvira (och även nacken på Gisela) på en illustration till en artikel i Londontidningen Illustrated Sporting and Dramatic News den 23 januari 1886. Flickornas överdragskläder kan ha varit av någon sorts silverlamé, som säkert gjorde ett starkt intryck på dåtidens publik. Förtjusningen blev ännu större (åtminstone bland herrarna), när flickorna tog av sig dessa plagg och blottade sina ben. Kvinnoben hade en stark erotisk laddning vid denna tid, och kunde bara visas på cirkus, varieté, balett och i liknande sammanhang. Om nutida cirkusartister använder liknande plagg, är de oftast av kortkort modell; ingen bryr sig om nakna kvinnoben idag.
Teckningen är med största sannolikhet utförd av Alfred Bryan.


Köpenhamn, juli 1886

Den 4 juli 1886 fanns en notis i Morgenbladet om att fotografier av Elvira och Gisela finns till försäljning inom kort. Detta är ett av dessa foton. Ett av de bästa av Elvira, här ser hon verkligen magnifik ut i sin vita artistdräkt med guldfransar, vita trikåstrumpor och balettskor (den vanliga fotbeklädnaden för lindansöser). Enda smycket är ett enkelt armband. Här poserar hon mycket elegant, nästan som en staty men ändå märkligt levande. Elvira var uppenbarligen mycket skicklig på att posera; när hon lyfter höger ben, vrider hon samtidigt huvudet en aning för att skapa perfekt balans. Foto: Emil Hohlenberg, København, bilden i författarens samling.
 

Detta foto är taget vid samma session hos Hohlenberg på Østergade i Köpenhamn kring den 3 juli 1886. Jämför med det foto av Gisela som togs vid samma tillfälle. Båda dessa foton fanns till salu redan under flickornas köpenhamnssejour, men efter Elviras död dök de upp i nya upplagor, och kopierades flitigt av andra fotografer och blev förlagor för åtskilliga tidningsillustrationer. Foto i författarens samling.
 

En teckning utförd med ovanstående fotografi som förlaga. Märk att den okände tecknaren har ändrat den spegel Elvira håller i handen till en blombukett!

 

Ännu en teckning med samma foto som förlaga (det finns ännu flera). Denna är från Granskaren den 3 augusti 1889.


Köpenhamn, augusti 1886

Den 1 augusti 1886 belönades Elvira och Gisela med varsitt guldkors av kung Christian IX, som tack för sina prestationer vid en privatföreställning för kungafamiljen i Tivoli den 22 juli. Naturligtvis gick flickorna till fotografen för att föreviga händelsen. Elvira hade skadat sig allvarligt i knät vid en föreställning några dagar tidigare, det är kanske därför hon sitter ner på fotot medan Gisela står. Flickorna har i alla fall sina finaste aftonklänningar på. I förteckningen över de saker som Elvira och Sparre lämnat kvar på hotellrummet i Svendborg nämns en “shirting” à 50 kr (över 3 000 kr i nutida penningvärde). Det är lite oklart vad som avses, men kanske är det just detta plagg.
Fotograf okänd.
 

Detta foto av Elvira togs förmodligen vid samma tillfälle som bilden med Gisela ovan. I vart fall har Elvira samma klänning på bägge fotona. Bilden är skannad från boken “Københavnsk Cirkusliv” av Carl Muusmann, därav den låga upplösningen. Var originalfotot finns idag är okänt.
   Detta foto medföljde vid köp av cigaretter av märket “Populair” några dagar efter Elviras död.

 

Denna teckning av Elvira publicerades i Illustreret Tidende den 28 juli 1889. Den är utförd med ett fotografi som förlaga, eventuellt rör det sig om ovanstående foto. Den oidentifierade xylografen har i så fall ändrat vissa detaljer.


Berlin, 1886-87?

Elvira uppträdde i Berlin under flera sejourer, det är inte känt exakt när dessa foton togs hos fotografen Hugo Danz. På bilden ovan poserar hon i nästan samma ställning som på fotot från Köpenhamn ovan, men just här misslyckas hon kapitalt. Posen ger tyvärr ett stelt och onaturligt intryck. Ser man efter noga upptäcker man att Elvira tydligen piercat örsnibbarna sedan besöket i Köpenhamn.
   Just detta foto fick uppenbarligen kristianstadsfotografen Carl Krook tag på, eftersom han efter Elviras död sålde kopior. Detta exemplar är från Kristianstads museums samlingar, och museets expertis uppger, att det efter en undersökning av kornigheten i bilden framgår, att det inte är framställt från originalnegativet. Ateljéinteriören avslöjar också att det troligen är Hugo Danz som var den ursprungliga fotografen.
 

Här ses Elvira i en tidstypisk riddräkt; det var så här hon tedde sig när hon gjorde dressyrnummer. Det finns ett annat foto av Elviras mamma Laura i en precis likadan dräkt, kanske använde mor och dotter samma plagg. Detta foto härstammar med säkerhet från Hugo Danz i Berlin.
 

Ett tredje fotografi, som av rekvisitan i fotoateljén att döma också togs av Hugo Danz i Berlin, dök strax efter Elviras död upp som samlarkort, som medföljde vid köp av cigarretter av det danska märket “Artist”.


Skælskør, september 1887

Under danmarksturnén 1887 besökte Elvira fotografen H. Jensen i Skælskør. Dräkten verkar vara densamma som hon använde i Köpenhamn sommaren innan, men hon tycks ha sytt om den en aning: fransarna på livet och en del av applikationerna i form av liljor tycks vara borta.


Helsingborg, oktober 1887

Elvira var en god dansös, hon uppträdde med flera olika “vanliga” dansnummer vid sidan av lindansnumret. Här tycks hon på den övre bilden posera som spansk dansös, på den undre gör hon något slags slöjdans. Foton: J. H. Hagman, Helsingborg.


Ystad, november/december 1887

Ett av de mest kända och bästa fotona av Elvira. Här halvligger hon behagfullt i en hängmatta, men som vanligt ser hon lite ledsen och melankolisk ut. Hennes pose och den lätta klädseln gör att detta foto nog ansågs ganska vågat vid denna tid. Hur Elvira ställde sig till att bli sexobjekt på detta sätt vet vi tyvärr inte, ville hon det själv eller var det föräldrarna som tvingade henne för att det gav klirr i kassan? Hon har i alla fall skaffat sig en ny cirkusdräkt, aningen urringad och med småblommigt tyg. Det är samma kostymering som hon bär på fotot från Helsingborg ovan. Möjligen är det också samma dräkt hon bär på den misslyckade Berlin-poseringen ovan.
   Foto Samuel Marcus, Ystad. Han var en av många fotografer som i samband med uppståndelsen kring Elviras död gjorde sig rejäla pengar på att sälja kopior av sina arkiverade negativ. Bakgrundsmålningen ser ut att vara samma som den hos Hugo Danz ovan, men så är inte fallet. Dåtidens fotografer kunde köpa färdigmålade bakgrunder, men eftersom dessa gjordes för hand blev de aldrig exakt lika, vilket också en noggrann jämförelse med Danz-fotona avslöjar.


Värnamo, mars 1888

Denna bild är något av ett mysterium. På fotot, som är i privat ägo, finns ingen notering om vem det föreställer. Men jämför man med andra Elvira-foton hittar man massor av likheter, men knappast en enda skillnad. Allt från huvudets form till hårfärgen, frisyren, hakan, ögonen, ögonbrynen och örats proportioner stämmer på pricken med Elvira! Lägg därtill de piercade örsnibbarna och den lite trumpna minen, så måste man dra slutsatsen att detta med stor sannolikhet är ett autentiskt porträtt av Elvira.
   Att man lät fotografera sig i ytterkläder på detta vis hörde nog inte till vanligheterna. Man får nästan uppfattningen att kvinnan på bilden ville föreviga sin nya vintergarderob. Hela ensemblen ser ju faktiskt ut att vara sprillans ny! Just detta kan kanske stärka hypotesen om att detta verkligen är Elvira, av följande skäl: Vintern 1888 var osedvanligt kall, och Elvira, som de senaste åren mest turnerat i sydligare nejder, saknade kanske lämpliga vinterkläder. Det finns en berättelse om ett smycke, sålt på auktion 1960 (AB 1960-08-19 & SdS, odaterat klipp). Detta ska enligt vad som påståtts ha tillhört Elvira Madigan. Hon ska ha pantsatt smycket just i Värnamo därför att hon behövde pengar. Hypotesen blir då att pengarna skulle gå just till nya vinterkläder. Cirkusen lär ha gått knackigt vid denna tid, därför kunde Elvira inte få pengar till de nödvändiga plaggen av föräldrarna.


Oskarshamn, oktober 1888

Det kanske allra bästa fotografiet av Elvira togs troligen av fotografen Lisa Landberg i Oskarshamn i oktober 1888. Viss osäkerhet råder, eftersom detta foto spreds i piratutgåvor av flera andra fotografer efter Elviras död. Elvira ser verkligen magnifik ut, fotot speglar på ett utsökt sätt två karaktärsdrag hos henne: dels den yrkesstolta toppartisten Elvira Madigan, dels den blyga och osäkra privatpersonen Hedvig. Kung Christians guldkors bär hon som synes på bröstet, Elvira var enligt samstämmiga uppgifter oerhört stolt över denna utmärkelse.
   En kuriös detalj: på detta foto tycks Elvira ha ögonbryn av normallängd. På alla andra foton där denna detalj går att urskilja är hennes ögonbryn bara ungefär hälften så långa. Hade hon förlängt ögonbrynen med hjälp av makeup just när detta foto togs, eller är bilden retuscherad? Lisa Landbergs originalnegativ tycks inte finnas bevarat, så saken är nog svår att avgöra.


Okänd ort, 1888/1889

Även detta foto av Elvira spreds av flera fotografer efter hennes död. Det har inte gått att få fram vem den ursprungliga fotografen är, eller när det togs. Det rör sig dock om ett sent foto. Det har antagits att bilden skulle föreställa någon helt annan person, men när jag fick tag på detta högupplösta exemplar i Kristianstads museum var det inte svårt att konstatera att kortet är autentiskt.


Bollnäs, mars/april 1889

 

Den veterligt sista gången Elvira lät fotografera sig var hos John Wigstén i Bollnäs i slutet av mars eller början av april 1889. Det övre fotot hör till de mest kända, eftersom en fotograf Jens Braae i Svendborg sedermera kom över ett exemplar av bilden och gjorde sig en rejäl hacka på att göra piratkopior och publicera i eget namn. Han spred också kopior av ett porträtt av Sixten Sparre samt det elvirafoto som troligen togs av Lisa Landberg i Oskarshamn. Uppenbarligen hade Sixten och Elvira med sig dessa foton till Svendborg, där Braae på något sätt kom över dem. Antingen hade paret gått till honom för att beställa förstoringar på sina medhavda bilder, eller också kom Braae över fotona efter parets död tack vare goda kontakter med myndigheterna i Svendborg.

Det mindre kända fotot till vänster är taget vid samma tillfälle. Kung Christians guldkors finns som synes på sin plats på Elviras bröst. Fotot är tyvärr bara känt från en dålig reproduktion i en dagstidning, därav den låga upplösningen. På förfrågan uppger tidningen ifråga att de inte har originalet kvar, utan att detta gått i retur till den som sände in bilden. Var fotot finns idag är okänt. Wigstén sålde kopior av dessa båda foton efter Elviras död, så det borde finnas bevarade exemplar i privata samlingar.


Falska och tvivelaktiga foton

Detta flickporträtt har ofta publicerats som ett autentiskt foto av Elvira som barn. Det rör sig om ett foto som skänkts till Museiverket i Helsingfors. På baksidan har en okänd person skrivit “Elvira Madigan”. Det är som synes taget eller kopierat av fotografen Daniel Nyblin i Helsingfors, en stad som Elvira veterligen aldrig besökte. Nyblin flyttade till den angivna adressen 1881, det år Elvira fyllde 14. Flickan på bilden är betydligt yngre. Om det skulle vara autentiskt, måste någon okänd person i Helsingfors av någon anledning ägt ett foto av Elvira som barn, och gått till Nyblin flera år senare för att få det kopierat. Likheten med Elvira som vuxen är inte särskilt påfallande, så det är nog mer sannolikt att den som skrev hennes namn på fotot misstog sig, och att flickan på bilden är en helt annan person.

Möjligen föreställer fotot Sally Johansson, som troligen var den som uppträdde som “Elvira Madigan” kring år 1897, just det år Cirkus Madigan turnerade i Finland! Sally var då sex år, vilket stämmer bättre med flickan på fotot. Jag känner dock inte till några andra samtida foton av henne att jämföra med, så detta får bli en hypotes.

En annan möjlig kandidat är James Madigans dotter Camilla Elvira Maria, född 1891. Hon hette ju faktiskt Elvira Madigan på riktigt!

Alla dessa foton har i olika sammanhang påståtts föreställa Elvira Madigan. Inget av dem är dock äkta. Det första fotot finns i Kristianstads museums samlingar under Elviras namn, vem det verkligen föreställer är okänt. Fotografen Carl Lundelius fanns på denna adress bara år 1884, enligt Stockholms adresskalender. Elvira var inte i Stockholm under denna tid, och en detaljstudie av flickans ansikte avslöjar att det omöjligtvis kan vara hon.
  Andra fotot är från en artikel i Veckojournalen 1919:24 och föreställer i själva verket en artist vid namn Miss Blanche.
  Tredje fotot kommer från Göteborgsposten den 15 mars 1943, damens riktiga namn är Jeanette Manzoni. Fotot kan vara taget hos Hugo Danz i Berlin, jämför ateljéinteriören med Elvira-fotona ovan.
  Fjärde bilden är en okänd skönhet från Sydsvenska Dagbladet den 16 juli 1989.
  Sista damen fanns sommaren 2019 till salu på auktionssajten Delcampe, utropspris 200 Euro! Det finns ett namn tillskrivet på fotot, men jag tycker att det står “Elvira Munther” eller något liknande.